Episode 12 - Busproblemen - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu Episode 12 - Busproblemen - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu

Episode 12 - Busproblemen

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

26 December 2014 | Australië, Newcastle

We zijn inmiddels drie maanden verder en de laatste week is aangebroken. Er staat nog veel op het programma voor aankomende week. Maar afgelopen week is er uiteraard ook weer veel gebeurd.

Zaterdag verkasten we ons van Brisbane naar Byron Bay. De busreis ging niet geheel vlekkeloos, aangezien we na een half uur rijden al met een oververhitte bus langs de weg stonden. Gelukkig kwam er al snel een nieuwe bus en waren we rap weer 'on the road'. Byron Bay is een echt hippie stadje. Dat konden we al bij aankomst merken. Toen we onze bed and breakfast naderden, hoorden we Edith Piaf al door de ramen galmen en toen ik het pand betrad, trof ik een hippie vrouw - haar naam bleek later Louise te zijn - met een lange, zwierige jurk en bril half op haar neus aan, die vrolijk zei: 'Darling! You must be Sander!'. Ik moest haar helaas teleurstellen. We kregen gelijk een biertje aangeboden. Die hadden een paar Zweden kennelijk achtergelaten. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen! De rest van de dag hebben we lekker rustig aan gedaan en genoten van de rust in de B&B. Het was er echt heel fijn!

Zondag hebben we eerst wat gewindowshopt - alhoewel ik nog een armbandje kocht - en hebben we vervolgens een flinke wandeling gemaakt naar de vuurtoren van Byron Bay. Dat was nog best een end lopen op onze slippertjes en sandaaltjes. Maar zeker de moeite waard! Onderweg hadden we al een fantastisch uitzicht over Byron en de zee bij Captain Cook Lookout. Aangezien het Byron BAY is, kon je vanaf daar dus de gehele baai zien. Heel mooi! Uiteindelijk bereikten we de vuurtoren en daarmee ook het oostelijkste stukje van Australië! Het was daar natuurlijk nog mooier. Het heldere turqoise water wat tegen de rotsen kletst; love it! Ook zijn we de spierwitte vuurtoren zelf nog in geweest en kregen we meer te weten over hoe zoiets nou werkt.

Maandag hebben we even aan het strand gelegen. Met de nadruk op even, aangezien we er achter kwamen dat alle busritten die we geboekt hadden op de een of andere manier niet in het systeem waren opgenomen. Wat betekende dat ze opnieuw geboekt moesten worden en dat werd nogal lastig, aangezien het natuurlijk heel druk is nu tijdens de feestdagen en alles al vol zit. Vervolgens maar busritten op andere dagen en tijden geboekt en snel hostels - die we ook allemaal al geboekt hadden - bijgeboekt of moeten veranderen. Hele planning in de war dus! Dikke klachtenbrief naar Greyhound gestuurd en nu maar hopen op een vergoeding van alle extra kosten die we hebben gemaakt.

Dinsdag was een van de twee extra dagen die we in Byron verbleven door het 'Greyhoud-incident'. Helaas konden we niet een extra nacht in de heerlijke B&B verblijven. Wat dus betekende dat we 'Lovely Louise' moesten verlaten. Snif! Ons vervolgens verkast naar ons hostel voor die nacht. Omdat we er niet vanuit waren gegaan dat we nog twee extra dagen in Byron moesten blijven, moesten we dus verzinnen wat ons tijdverdrijf zou worden. Mooie gelegenheid voor een kerstfoto op het strand, leek ons. We kwamen op het briljante idee om op het strand een sneeuwpop - eerder zandpop te maken. - 'Do you wanna build a snowman?' (Voor de Frozen-liefhebbers) - Missie 'Kerstfoto' kon in gang worden gezet! We hadden nog een wortel, dus we moesten alleen nog op zoek naar een kerstmuts. Wat nog verbazingwekkend lastig was. Gelukkig vonden we er een bij rotzooiwinkel. Snel naar het strand en bouwen maar! Ik begrijp nu waarom wij sneeuwpoppen maken en de Australiërs geen zandpoppen. Dat werkt namelijk niet zo goed; zand. Dat stort steeds in elkaar. Zeker wanneer je de wortel in het hoofd probeert te manoeuvreren. Toen we enigszins een miezerig hoopje sneeuwpop hadden snel een paar fotootjes geschoten voor 'ie weer in elkaar stort. Het resultaat is op Facebook te bewonderen!

Woensdag bestond onze dag vrijwel de hele dag uit wachten, aangezien onze bus pas om 23.55 zou vertrekken. - Darn, you Greyhound! - Dat was duidelijk niet onze oorspronkelijke planning. We zijn nog kort naar Cape Byron Conservation Area geweest. Wat niet zo denderend was. Het klonk alsof het een groot park zou zijn. Helaas.

Donderdag arriveerden we om 06.00 in Port Macquarie. Helaas voor ons konden we pas om 08.30 in het hostel. Tijd voor een dutje op de banken die op de veranda van het hostel stonden. Overdag zijn we het centrum in gelopen, maar omdat het kerst was, was het er echt uitgestorven. We zijn even naar de Hasting River gelopen, waar we op de pier even lekker hebben uitgewaaid. Ook hebben we nog kort het Kooloonbung Creek Nature Park bezocht. Daar hebben we een stuk door het bos en de mangrove gelopen, dat was best tof en mooi! Als kerstmaal aten we een maaltijdsalade; het resultaat van de dag van te vore boodschappen doen en ook nog lang in een bus moeten zitten (lees: geen koelkast hebben). Desalniettemin was het heel lekker!

Vandaag verlieten we - gelukkig - het saaie Port Macquarie en ruilden deze in voor Newcastle - Geordie Shore, bitchezzz! Omdat hier vandaag er nog veel dicht was, hebben we het rustig aangedaan. 's Middags zijn we in het kader van #treatyourselfwanthetistweedekerstdagenwewillenietslekkerseten bij de Mexicaan geluncht. - Nacho's anyone? - Daarna even in en bij het zwembad gekeken en 's avonds kangoeroeburgers gemaakt!

Volgende week is onze laatste week die we - na nog twee dagen in Newcastle - geheel in Sydney spenderen. Daar gaan we natuurlijk shoppen, cultuur snuiven, oud en nieuw vieren en springend het jaar uit! We gaan op oudjaarsdag namelijk skydiven! Maar voor dat alle die pret begint, gaan we morgen op een zeilboot dolfijnen spotten. Nog veel om naar uit te kijken dus!

• 27 December 2014 - 22:12

Marianne:

Hoi Ilse en Sander,

Heel vervelend voor jullie dat alle boekingen niet zijn doorgekomen. Jammer van jullie verloren tijd en frustraties.
    Zeilen naar dolfijnen, skydiven op oudjaar. Geniet er nog van.

Ik wens jullie een spectaculaire jaarwisseling. En alvast proost op het nieuwe jaar.

Hel veel groetjes Marianne

PS Bedankt voor al je leuke verhalen. Het was leuk om op deze manier jullie reis mee te maken.

• 28 December 2014 - 20:25

Mieke Gabriels:

Hallo Ilse en Sander,
    Jullie hebben ons uitvoerig op de hoogte gehouden van de belevenissen gedurende jullie rondreis.
    Heel leuk om alles zo te volgen.
    Voor mij was er een duidelijk verschil tussen de rondreis door de landen van Zuidoost Azië en de reis door Australië.
    Eerste Kerstdag brachten jouw ouders Ilse, de foto van jou met kerstmuts en zand/sneeuwpop mee voor oma.
    Gisteren, 27 december is er in Roosendaal bijna 20 cm sneeuw gevallen.
    Deze sneeuw plakte ook niet zo goed om een goede sneeuwman te maken.
    Geniet nog van de laatste dagen.
    Ik wens jullie een spetterende jaarwisseling in Sydney en tot volgend jaar.
    Veel groeten, ook van oma, tante Mieke.

• 29 December 2014 - 14:24

Paul En Anja:

Genoten van je reisverslagen.
    We wensen jullie nog fijne dagen en vooral een geweldige jaarwisseling.
    paul en anja