Episode 11 - Koala's knuffelen - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu Episode 11 - Koala's knuffelen - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu

Episode 11 - Koala's knuffelen

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 December 2014 | Australië, Brisbane

En ook weer week elf is verstreken. Nog twee weken te gaan! Afgelopen week stond weer in het teken van kunst en cultuur.

Zaterdag hebben het rustig aangedaan. We hebben wat gewindowshopd en hebben lekker aan de lagoon gelegen. Helaas niet op het strand, aangezien het kwallenseizoen is. Maar de lagoon voldeed prima!

Zondag hebben we het ook rustig aangedaan, aangezien we 's avonds weer zouden vertrekken. We hebben in het stadje wat kaarten gekocht en die bij het strand zitten schrijven. Man, dat was een rib uit m'n lijf. De postzegels waren per stuk $2,75! Dat doe ik geen tweede keer. In het kader #treatyourself hebben we bij de Mexicaan een lekker groot bord overheerlijke nacho's geluncht! Tegen zeven uur vertrok onze bus vanaf de coach terminal.

Maandag kwamen we na twintig uur rijden tegen drie uur aan in Brisbane. Waar we nog een uur op het busje van het hostel mochten wachten. Verder niks bijzonders gedaan.

Dinsdag was het tijd om te gaan sightsee'en en hebben we voornamelijk kerkjes gezien. Te beginnen met St. Johns Cathedrale. Een vrij moderne kathedraal die slechts honderdvijftig jaar geleden is gebouwd. Hij was heel mooi! Ook de beelden waren heel modern. Vervolgens zijn we doorgelopen naar St. Stephen Cathedrale. Dit was ook een vrij moderne kathedraal, die weer mooi op zijn eigen manier was. Daarna zijn we doorgelopen naar de Botanic Gardens. We liepen door een stukje dat net het regenwoud leek en zagen bijzondere vogels die volgens mij Ibis heten. Ook zijn we langs het Parliment House gelopen, waar we helaas niet in konden. Eigenlijk wilden we ook nog naar City Hall, maar we werden afgeleid door alle winkeltjes in Queen Street. En ditmaal bleef het niet bij windowshoppen! Neeee! Yours truly kocht een super leuk jurkje voor New Years Eve - mede mogelijk gemaakt door Miki Hulsker! Super blij mee. Kan ik lekker gaan shinen met oud en nieuw. Tot slot zijn we nog kort de Albert Street Uniting Church binnengelopen. Die er van buitenaf veel veelbelovender uitzag dan die van binnen was.

Woensdag zijn we naar Lone Pine Koala Sanctuary geweest. Een niet al te groot park - een soort dierentuin - waar je rustig kan kijken naar 'Australia's wildlife'. Toen we het park binnenliepen, worpen er een snelle blik op de vleermuizen, liepen de verschillende vogelsoorten voorbij en gingen vrij direct door naar de vogelbekdieren. Het blijven fascinerende beesten! Ze zien er zo apart uit. En man, wat waren ze actief. High on life, ofzo? Een goede foto maker lukte vrijwel niet! Je mocht geen flits gebruiken en omdat die beesten als een gek van links naar rechts, van boven naar onder bleven zwemmen, kreeg je eigenlijk alleen maar een flinke waas ook je cameraschermpje. De Tasmanian Devils lieten zich vandaag niet zien, maar dat maakt de babykoala's snel weer goed! Zo schattig! Die beesten hebben sowieso echt een luizenleventje! Beetje chillen in de boom, -bomen zijn relaxed - beetje blaadjes kanen en je behoeftes gewoon de vrije loop laten gaan. Ook zagen we nog het derrière van een Golden Brushtail Possum. Het beestje had zich namelijk in een boomstammetje gevestigd en was echt niet van plan zich maar ook iets te verplaatsen. Siesta time? Vervolgens zijn we in de lange rij gaan staan om net een koala en een verzorgster (!) op de foto te gaan. Wait, what?! Die laatste wil ik helemaal niet op de foto! En ik wil die koala zelf vasthouden! ZIJN WE NOU HELEMAAL HIER HEEN GEKOMEN EN MOGEN WE VERVOLGENS GÉÉN KOALA'S KNUFFELEN?!?! Geen paniek! - of 'no worries' zoals de Australiërs het zouden zeggen - Twee meter was het 'Je-kan-hier-tegen-een-kleine-betaling-met-koala's-knuffelen-en-vervolgens-wordt-je-op-de-foto-gezet'-punt. AAAAH! Het was zo schattig! Zij/hij was zo zacht! Poeliepoelie! En fijn in te weten dat het geld wat je voor de foto betaald als een soort donatie werkt! Daarna was het tijd voor de kangoeroes! Die waren met z'n alle te vinden op een heel groot veld, waar je ze kon voeren - dat hebben wij niet gedaan - en aaien - dat hebben wij wel gedaan. Ze waren super tam. Gelukkig voor mij, want ik werd niet aangevallen of knock-out geslagen. Ben zelfs in de stront gaan liggen voor een foto! Kende nagaan. Leuk en bijzonder dus. Ook wilden we nog graag de wombats zien, maar ook die hadden een snipperdag opgenomen.

Donderdag stond in het teken van musea. Eerst bezochten we Brisbane City Hall. Stiekem waren we er van de week al een paar keer langs gelopen, maar nu mochten we het in Romeinse stijl gebouwde gebouw wél in. We hebben een blik in het auditorium geworpen en zijn vervolgens naar de derde verdieping gegaan waar we het Museum of Brisbane bezochten. Als eerste zagen we een tentoonstelling over de rivier die door Brisbane stroomt. Dat was nogal saai! Gelukkig was de andere expositie duizend maal beter! 'Costumes of the Golden Age of Hollywood'. Zo tof! We zagen super veel kostuums die tussen 1920 en 1960 door bijvoorbeeld Elizabeth Taylor, Judy Garland en Julie Andrews in diverse Hollywood-films zijn gedragen. Het was de verzameling van een inwoner uit Brisbane die nu dus in het museum is te zien. Uit de hand gelopen hobby waarschijnlijk, maar wel leuk! Ook leuk om alle mensen ook leeftijd rond te zien lopen en te zien glunderen terwijl ze herinneringen ophalen! Ook bezochten we kort de klokkentoren. Dat was niks. Het uitzicht was matig en we konden de klok zelf niet zien. Vervolgens liepen er over de brug de rivier over naar een soort musea complex. Eerst bezochten es Gallery of Modern Art en QLD Art Gallery, die samen waren gevoegd in een gebouw. De eerste was - natuurlijk - veruit het leukste, want dat was het moderne kunst gedeelte. Het tweede museum was daartegen ook interessant; Australische kunst. Na deze twee musea zijn we nog naar het QLD Museum geweest. Deze ging meer over de historie en natuur van Queensland. Het was vooral op kinderen gericht en was heel interactief. We zagen dinosaurus skeletten en diverse opgezette beesten.

Vandaag hebben we het weer rustig aan gedaan en zijn we naar South Bank Parklands gegaan, waar we aan de lagoon genaamd Street Beach hebben gelegen. Best grappig zo'n lagoon midden in de stad tussen al dat hoogbouw. Na wat in het water gedobberd te hebben zijn we nog kort het Queensland Performing Arts Centre ingelopen, waar we een kleine expo over de Lion King Musical zagen. Heel leuk om de diversen kostuums van dichtbij te zien!

Aankomende week zitten we volgens mij weer veel aan het strand. Kerst 'vieren' we in ieder geval in Port Macquarie.

Fijne feestdagen allemaal!

• 21 December 2014 - 14:12

Marianne:

Hallo Ilse en Sander,

Het is elke keer weer leuk om jouw verhalen te lezen. Waarschijnlijk ben je blij dat Australië jullie eindbestemming is en dat je daar niet gestart bent. Nu weet je tenminste hoeveel geld je nog over had, want dit zal wel ver weg de duurste bestemming zijn. Geniet nog lekker die laatste weken. En veel aan het strand liggen, want dan rust je lekker uit van het vele reizen en kun je de laatste reis ook weer aan.

Ik wens jullie hele gezellige Kerstdagen en een Spetterende, Spectaculaire jaarwisseling.

Ik kijk uit naar alle foto's die jullie hebben gemaakt.

Heel veel plezier nog en tot later.

Groetjes Marianne