Episode 10 - Great Barrier Reef & Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu Episode 10 - Great Barrier Reef & Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu

Episode 10 - Great Barrier Reef & Whitsundays

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

12 December 2014 | Australië, Airlie Beach

En alweer de tiende week is verstreken. Dat betekent dat we al tweeëneenhalf maand op pad zijn. Ook deze week hebben we weer veel toffe dingen gedaan!

Zaterdag deden we nog wat rustig aan en zijn we eerst naar het winkelcentrum gegaan. Sander was namelijk nodig toe aan een knipbeurt! Na al zijn wilde manen te zijn verloren, zijn we naar 'the lagoon' gelopen. Een gratis zwembad vlak naast de zee. Ik hoor u al denken: 'Waarom naar een zwembad gaan als er ook een zee is?' Dat komt omdat de zee hier te ruig is om te zwemmen. Het zwembad deed me heel erg denken aan het Gestelse openluchtzwembad. Nostalgie, ik houd ervan! Deze was alleen net iets beter, want je kon er ook BBQ'en! 's Avonds zijn we met een aantal medehostelgenoten en de eigenaar van het hostel, Steve, naar een basketbalwedstrijd gegaan. Maar eerst gingen we naar The Jack, een kroeg waar je goedkoop bier kon drinken. INDRINKEN! (Wij niet hoor!) Tegen zeven uur vertrokken we met z'n alle, inclusief inmiddels ketszatte Steve, naar de wedstrijd. Wat kennelijk een soort Premier League wedstrijd was voor basketbal. Cairns speelde tegen Adelaide en het was best een spannende wedstrijd! Er waren zelfs cheerleaders! Er waren zelfs miniatuur cheerleaders!!! Heel schattig. Uiteraard won Cairns de wedstrijd.

Zondag gingen we dan eindelijk snorkelen in de Great Barrier Reef! Waarbij we een upgrade in boot (en bedrijf) kregen, omdat de boot van het bedrijf waar we in eerste instantie mee zouden, gaan kapot was. Gin problim! Nu hadden we een betere boot voor de helft van de prijs! Na wat uitleg over het snorkelen, een kleine presentatie van een marinebioloog over wat we eventueel zouden gaan zien en een uurtje varen verder kwamen we bij de eerste snorkelplek. In tegenstelling tot het snorkelen in Koh Phi Phi kregen we hier naast een duikbril en een snorkel óók een wetsuit en flippers! Na een goeie roggel in mijn duikbril was het tijd om het water in te gaan! Je voortbewegen met flippers is nog niet zo makkelijk, maar oefening baart kunst en na een tijdje hadden we het helemaal onder de knie! En wat was het prachtig! Ja, Reef Experience maakt zijn naam waar! Het koraal was heel mooi met allemaal pasteltinten en je zwom tussen mega veel soorten vissen! Kleine, grote, hele schollen of gewoon in hun uppie! En ze hadden allemaal andere kleuren en patronen. Streepjes, regenboog, effe. Noem maar op! We zagen onder andere de Parrotfish, een supermooie blauw/paarse vis en de Butterflyfish, die neongeel was. Na een tijdje was het tijd voor een tweede duik een stuk verderop. Het koraal was daar een stuk dichterbij. Ongeveer een meter van je af. En het koraal was daar ook nog mooier! Ook zagen we piepkleine kobaltblauwe visjes, Damselfish. En hele grote, grijze vissen met een grote bult op hun hoofd en hele grote tanden. Dat was de Wrasse, maar wordt ook wel toepasselijk de Humphead genoemd. Helaas geen schildpadden gezien!

Maandag deden we het weer rustig aan en was het tijd voor wat musea. Zo bezochten we Cairns Regional Gallery. Een niet zo groot museum met best interessante stukken. Het was goed voor zo'n twintig minuten. Ook bezochten we de Centre of Contemporary Art. Ook dit museum was niet heel groot. We zagen de expositie van Gerwyn Davies, die hele toffe zelfportretten maakte. Daarnaast hebben we ongeveer een half uur naar een soort compilatie van diverse audio-visuele kunst zitten kijken.

Dinsdag hadden we een tour naar de Daintree Rainforest. De tour begon voor ons met ongeveer driekwartier in Port Douglas. In die tijd konden we precies wat proviand voor onderweg scoren. Vervolgens reden we verder langs de fantastisch mooie Australische oostkust en kwamen we aan bij Mossman Gorge waar we het woud in mochten. Eigenlijk was het precies wat ik ervan verwacht had. Ik miste alleen Tarzan nog! In het woud stroomde ook een riviertje met hele grote keien erin. Ook weer mooi. Later bezochten we Cape Tribulation Beach, een heel mooi strand waar kennelijk het regenwoud en de Great Barrier Reef bijeen kwamen. Tot slot zijn we met de Daintree River Wildlife Cruise meegedaan. Volgens mij was het punt van deze cruise dat we krokodillen zouden spotten. Maar die waren nergens te bekennen.

Woensdag hebben we weinig gedaan. We zouden Cairns verlaten, maar onze bus vertrok pas om half één 's nachts. Dus we zijn overdag maar naar de bioscoop gegaan waar we de humoristische Disney-film Alexander and The Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Day zagen. Ook namen we nog deel aan de BBQ van het hostel. Wat - bleek later - voor een goed doel was. Naast gewone steak en worstjes aten we ook kleine stukjes krokobil en kangoeroe. Lekkerrr! Ook at ik een stukje 'reef fish' die iemand zelf had gevangen. Na het heerlijke maaltje was we nog een vuurshow. En als kers op de taart was we nog een didgeridoo-wedstrijd, waar Sander - niet geheel vrijwilliger - aan deelnam. Hij won helaas niet, maar we waren wel een uitleg rijker over de technieken die werden gebruikt voor het bespelen van zo'n holle stok.

Donderdag kwamen we na elf uur reizen en weinig slaap aan in Airlie Beach. We hebben heel de dag dan ook goed uitgerust!

Vrijdag was het tijd om Whitsunday Island te bezoeken. We maakten de tour met het bedrijf Ocean Rafting. De naam van het bedrijf zegt het eigenlijk al; we zaten in een soort grote opblaasboot die als een speer over het water zou gaan. Helaas voor ons was het gaan regenen en was de zee een stuk ruiger geworden. Daardoor stuiterde de boot over de golven en waren we binnen no time natgeregend. Bij Maureens Cove zijn we dus snel het water ingegaan om wat op te warmen en te gaan snorkelen. Ook dit behoort tot de Great Barrier Reef, maar ik vond het stuk bij Cairns toch veel mooier! Onze missie voor vandaag was het zien van een zeeschildpad en bij de tweede duik bij Mantaray Bay was onze missie geslaagd! Aaah, een zeeschildpad, zo gaaf! Hij was ook heel groot! Uiteindelijk weer de raft ingeklommen en om een beetje warm te worden, kregen we allemaal een echte, oversized, kanariegele zeemansregenjas. We verlieten Hook Island en ruilden die eindelijk in voor Whitsunday Island! Eerst moesten we een stuk door de bossen lopen en toen kwamen we uit bij een uitkijkpunt en hadden we een fantastisch uitzicht over Whitehaven Beach en Hill Inlet. Echt zo bizar mooi. Een spierwit strand en helder turkoois water. Bijna niet met woorden en foto's te omschrijven. Toen we naar beneden liepen, klaarde het weer op en hebben we nog meer kunnen genieten van de omgeving. Heel magisch ook met de bergen half in de wolken. Na een tijdje gingen we weer terug en konden we nu ook veel beter genieten van het wonderschone uitzicht van alle eilanden vanuit de raft!

Volgende week zitten we bijna de hele week in Brisbane. Daar gaan we weer lekker cultuur snuiven én koala's knuffelen! Spannend!