Episode 8 - VIP's - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu Episode 8 - VIP's - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu

Episode 8 - VIP's

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 November 2014 | Indonesië, Gili Meno

Jawel dames en heren! We hebben het gehaald, weer één maand verder. Twee maanden zijn verstreken en nog één maand te gaan!

Zaterdag spendeerden we onze dag in het centrum van Yogyakarta. Zo bezochten we Fort Vredenburg, dat gebouwd is door de Nederlanders tijdens de kolonisatie. Kennelijk zijn wij binnen weten te komen zonder kaartje, want toen we het fort verlieten kwamen we er achter dat er een ticketbalie was. Maar goed ook, overigens. Echt veel was er niet te zien. Voornamelijk koppeltjes die fotoshoots aan het houden waren. Ook wilde we graag naar het paleis van de sultan, alleen die was net gesloten toen wij aankwamen kakken. Jammer! Nog wel even Museum Sonobudaya in geschoten. Daar zagen we een expositie over de Javaanse historie en Wayang-poppen. Goed voor zo'n twintig minuten ;). Later op de avond zijn we echter teruggekeerd naar het museum voor een echte schaduwpoppen-voorstelling; Wayang Kulit. We dachten eerst dat we misschien een privé-voorstelling zouden krijgen, omdat we lange tijd de enige waren. Ook bleek later dat we aan verkeerde kant zaten! En toen rukte de bejaardenvereniging in klederdracht uit, namen plaats achter hun instrument en kon de voorstelling beginnen! Heel tof zoiets bij te hebben gewoond. Ookal hebben we slechts het eerste uur van de voorstelling gezien. We snapten er niet zo veel van namelijk, aangezien het gewoon in het Indonesisch was. Dan is twee uur wel héél lang ;).

Zondag werden we tegen twee uur opgehaald door onze privé-chauffeur. Ja, we waren echte VIP's die dag! Na een uurtje rijden kwamen we aan bij de Borobudur, een Boeddhistisch heiligdom. Echt een super mooie tempel! Net als de Prambanan weer in de Angkor-stijl gebouwd, maar beter onderhouden. De tempel bestaat uit acht lagen die we ieder bezocht hebben. Helemaal bovenaan ging onze VIP-treatment gewoon verder. Iedereen wilde met ons op de foto. We zijn echt met niet normaal veel mensen op de foto gegaan! Zouden ze denken dat we Will en Kate zijn? Of misschien wel Brad en Angelina? Want laten we eerlijk zijn, daar kunnen we wel voor door! Soms werden we zelfs eerst een tijdje achtervolgt of was één foto niet genoeg. Voelde me wel een beetje ongemakkelijk. Heb het nog even opgezocht. Kennelijk zien de Indonesiërs blanken als hun idool, omdat ze er zo modern uitzien. We hadden beter voor iedere foto geld kunnen vragen. Hadden we nog wat verdiend!

Maandag begon de dag vroeg en zijn we de hele dag onderweg geweest. En net gevaar voor eigen leven! Onze chauffeur reed echt extreem roekeloos over de al gevaarlijke Javaanse wegen. Gelukkig maakte het uitzicht gedurende de lange rit alles weer goed! Het Javaanse landschap met zijn vele akkers. Na ongeveer twaalf uur reizen kwamen we aan bij ons schattige, maar crappy hotel in the middle of nowhere. We moesten al vroeg onder de veren, want de wekker stond op het helse tijdstip van drie uur!

Dinsdag was eindelijk de dag dat we de vulkaan Bromo gingen beklimmen! Zoals gezegd ging de wekker om drie uur en stonden we een half uur later aangekleed en wel buiten. Daar werden we (gelukkig!) door een Jeep meegenomen de berg op en werden we bij de 'ingang' er uitgeschopt. Het avontuur kon gaan beginnen! Eerst moesten we een lange, stijle weg afdalen. Maar dat was absoluut niet erg, want de sterrenhemel waar we onder liepen was adembenemend! Wij waren overigens een van de weinige toeristen die naar de krater zelf LIEPEN. Het merendeel ging met een Jeep - lekker lui - naar een viewpoint. Na het pad afgelopen te hebben, kwamen we uit bij een gigantische vlakte bedolven onder vulkanisch as. Het was echt net een soort maanlandschap! Na een stuk lopen, kon de klim dan eindelijk beginnen! En het was echt mega zwaar! Man, ik ben echt met pijn en moeite naar boven geklommen. Het as zakte steeds weg onder je voeten en ik ging een paar keer bijna over mijn nek of van mijn stokkie. De zonsopgang die zich inmiddels voordeed was overigens prachtig! - Ja, we zagen ditmaal gewoon de zon! - Helaas maakte dat de wandeling er niet makkelijker op. En toen, na eindelijk die helse trap te hebben getrotseerd, was ik eindelijk boven en stond ik op de - excuse my language - fucking Bromo vulkaan! Hij rookte gewoon en alles! Kon helaas net geen lava zien. Maar hé, we gaan na zo'n takke end natuurlijk niet zo moeilijk doen! Het uitzicht was ook weer prachtig. Die kan van mijn bucketlist! Toen was het tijd om weer naar het stinkhotel te lopen. De twee uur durende wandeling door de bergstadjes was ook heel fijn. Net of we door Zwitserland liepen. Rond half tien werden we weer opgehaald om weer de hele dag onderweg te zijn. We hebben veel proberen te slapen, veel gelezen en vooral veel gelachen om de medepassagier voor ons; een Aziatische man en een Nederlands meisje. De laatste krijgt van mij de award voor 'Beste Knikkenboller'. Ze was echt een pro! Ze was steeds net één haar verwijderd - letterlijk - van het geven van een kopstoot aan de Aziaat. Ja. Erg vermakelijk. Uiteindelijk kwamen we om half een aan in Ubud. Een hippie stadje in Bali.

Woensdag weer lekker rustig aan gedaan. We verbleven in Ubud in een homestay met allemaal huisjes! En we hadden zelfs ons eigen terrasje. We bezochten Ubud Palace. Wat daar nou zo paleizig aan was, snap ik niet, maar de bouwwerken in Balinese stijl waren zeker prachtig! Vervolgens zijn we naar Agung Rai Museum of Art geweest. Het museum zelf was niet super groot, maar had wel een mooie expositie daarentegen. Het museum was gelegen in een resort, dus je kon daar door de tuinen nog wat rondlopen. Heel veel mooie Balinese beelden gezien, een watertuin en wat rijstvelden.

Ook donderdag hebben we door Ubud geslenterd. We zijn onder andere Monkey Forrest Street afgestruind, waar ik nog bij een van de vele kunstwinkeltjes een armbandje kocht al souvenir. Overal hebben ze overigens hele mooie entrees. Het lijken wel een soort ingangen naar tempels. Maar volgens mij leiden ze gewoon naar iemands huis of terrein. Verder zijn we nog LANGS Monkey Forrest zelf gelopen. We - ik althans - durfden en wilden daar niet naartoe. Dat was ook hier echt erg, want die apen zaten toch overal en je zag van buitenaf wel hoe het er ongeveer uitzag. Mooie geldbesparimg dus! 's Avonds nog lekker Indonesisch gegeten; het vegetarische gerecht Lontong Sayur.

Vandaag zijn we afgereisd naar Gili Trawangan, waar we een weekendje blijven. Eenmaal aangekomen zijn we vrijwel gelijk aan het strand gaan liggen en hebben we lekker in het water gedobberd. 's Avonds nog lekker Gado-Gado gegeten. Ook kwamen we heel toevallig twee meisjes, die we in Koh Phi Phi hadden ontmoet, tegen. Zij zijn ook dit weekend hier. Met hun nog lekker een biertje gedronken. Wat half in het donker was. Alles werkt hier op aggregaten, maar een op een deel van het eiland was een black-out. Ook bij ons hostel. Dus om ze zoveel tijd gingen de lampen aan en dan weer uit. Uiteindelijk zijn ze aan gebleven!

Aankomende maandag gaan we terug naar Bali en spenderen we onze laatste dagen in Azië in Kuta. Donderdag verlaten we Indonesië en reizen we alweer door naar Australië! Spannend!

• 28 November 2014 - 18:26

Saar:

Leuk om te lezen:) geniet van je weekendje luieren, liefs x uit Fremantle