Episode 7 - Flashpacken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu Episode 7 - Flashpacken - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu

Episode 7 - Flashpacken

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

21 November 2014 | Indonesië, Jogjakarta

De zevende week zijn we weer een beetje flashbackers geweest en hebben we kunnen genieten van hotelletjes. Dat komt voornamelijk omdat Indonesië - denken wij - nog niet echt ingespeeld is op backpackers en daardoor dus weinig goede hostels heeft. En dat vinden wij zeker niet erg! Liever wat luxe, dan kakkerlakken knuffelen!

Zaterdag zaten we nog steeds Kuala Lumpur, maar besloten we naar het nabijgelegen stadje Putrajaya te gaan. Daar bezochten we de Masjid Putra, een super grote moskee die echt prachtig was. Beiden moesten we weer een gewaad aan. Ditmaal in een donkerrode kleur. De moskee had hele mooie details en ook het uitzicht was adembenemend. In de avond zijn we naar de Skybar in het Traders Hotel gegaan. Je kan vanaf daar naar het mooi belichte Kuala Lumpur kijken. Ook hadden we goed uitzicht op de Petronas Towers.

Ook zondag was het zeker weer een cultureel dagje! We bezochten het Muzium Negara (Nationaal Museum). Het museum was niet heel groot, maar het was wel leuk om wat over de geschiedenis van Maleisië te zien. Vervolgens zijn we naar de Masjid Negara (Nationaal Moskee) gegaan. Helaas was die niet zo mooi als de moskee in Putrajaya, maar wel heel modern. Ook zijn we naar de Muzium Kesenian Islam (Islamic Art Museum) geweest. Het gebouw zelf was al fantastisch mooi! En heel tof om de diverse op schaal gemaakt bekende islamitische gebouwen terug te zien.

Maandag was het tijd om afscheid te nemen van Maleisië en door te reizen naar Indonesië. Met het vliegtuig wel te verstaan. Dat ging helaas niet helemaal goed. Toen we aankwamen op het vliegveld kwamen we erachter dat onze vlucht al binnen een half uur zou vertrekken. Hè?! Hadden we de aankomsttijd onthouden in plaats van de vertrektijd. Daarbij had de bus er langer over gedaan dan we hadden verwacht. Snel inchecken zou niet werken; vlucht gemist! Een nieuw ticket voor de eerstvolgende vlucht geregeld en vijftig onnodige euro's lichter. Snel tas ingecheckt en door de douane. Waar ik uiteraard nog wordt ontdaan van mijn schaar, omdat ik anders misschien wel mensen ga neersteken. Maar wel netjes op tijd bij de gate! Met zelfs een beetje vertraging stapten we aan boord van het AirAsia-toestel. Rond vijf uur kwamen we aan in Jakarta. Daar had ik nog een ongelukje op de wc op de luchthaven. Na nummertje één te hebben gedaan, wilde ik uiteraard doortrekken. Maar hoe?! Ik zag een soort draaiknop en besloot daaraan te draaien. Verkeerd gedacht! Er kwam ineens een soort spuit tevoorschijn die een dikke straal produceerde. Ik kon net opzij springen, waardoor de straal nu tegen de deur aanspoot. Oeps! Na mijn brainfreeze snel het knopje teruggedraaid en net gedaan of we niks gebeurd was. Vervolgens zijn we naar ons hostel gegaan.

Dinsdag verlieten we Jakarta alweer. Maar goed ook, want maandagavond waren we kennelijk rellen uit gebroken in verband met het verhogen van de benzineprijzen. Met de trein zijn we naar Bandung gegaan. Een stadje drie uur van Jakarta vandaan. En daar zaten we voor het eerst in lange tijd weer in een hotel. Ik voelde me toen we de kamer binnenstapten even 'out of place'. Ik ben inmiddels zo gewend om in hostels te slapen, dat dit even heel lux voelde.

Woensdag bleven we dan ook lekker lang in onze comfortabele bedden liggen! Tegen twaalf uur zijn we bij Braga Permai gaan brunchen. Met onder andere bitterballen! Want die hadden ze daar! Ze verkochten ook banketstaaf, speculaas en dergelijke. Heel grappig! Vervolgens zijn we door het stadje gaan lopen. We waren op zoek naar St. Paul's Cathedrale. Na wat zoeken, vonden we de Art Deco kathedraal. Helaas ging die pas weer om vier uur open. Voor de veranderd waren WIJ hier de toeristische attractie. Iedereen gaapte ons aan en werd we steeds vrolijk 'Hallo!' geroepen. Ook bezochten we Museum Koperensi Asia Afrika (Museum of the Asian African Conference). Waarvan we de inhoud niet helemaal verwacht hadden, aangezien we het woord 'Conference' eerst niet gezien hadden. Wij dachten naar Aziatische en Afrikaanse kunst te kunnen bezichtigen, maar helaas. Wel tof om de daadwerkelijke conferentiezaal gezien te hebben! Later op de avond werden we op straat nog geïnterviewd door een groep studenten. Ze hadden een schoolopdracht voor Engels, geloof ik. Het werd gefilmd en alles! Ook nog even met ze op de foto geweest! Dukeface!

Donderdag bestond vrijwel de gehele dag uit het reizen naar Yogyakarta. De treinreis duurde zo'n acht uur.

Vandaag zijn we naar de Prambanan geweest. Vanaf de bushalte gingen traditioneel met paard en wagen, aangezien we dat stuk écht niet konden lopen. Binnen drie minuten stonden we op het terrein... Sander kreeg nog een sarong omgeslagen, die misschien één centimeter langer was dan zijn korte broek. Nuttig! De Prambanan was super mooi! Het is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcompex in Indonesië en is in redelijk dezelfde stijl als de tempels van Angkor gebouwd!

Van de week gaan we ook de Borobudur bezoeken en willen we ook heel graag naar de Bromo, een vulkaan in het Oosten. Veel mooie vooruitzichten dus!

• 24 November 2014 - 21:17

Tante Yvonne:

Zo, eindelijk weer eens bijgelezen. Het blijft erg leuk om jullie zo te volgen. Heb je bijgehouden hoeveel tempels je al gezien hebt?? Het zijn er echt heel veel. Begint dat niet saai te worden??
    De tijd vliegt echt. Dus blijf vooral genieten. Heel veel groetjes en we kijken weer uit naar de volgende episode.

Houdou, Yvonne