Episode 6 - Tempels, kerkjes en moskeën - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu Episode 6 - Tempels, kerkjes en moskeën - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu

Episode 6 - Tempels, kerkjes en moskeën

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 November 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

En ook week zes is weer voorbij gevlogen! We zijn over de helft en mogen nog een helft.

Toen we zaterdag Koh Phi Phi verlieten, was het flink aan het regenen. Wat natuurlijk een duidelijk teken van bovenaf was: Het is tijd om te gaan! Het zou die dag een lange reis worden. Eerst een twee uur durende bootreis, waarna we overgingen op minivan. Halverwege rit werden we overgeheveld naar een andere minivan. Naast de twee medepassagiers was de van helemaal volgeramd met zakken vol met slippers. Apart! Er zal wel vraag naar zijn. Vijf uur later kwamen we aan bij de border en waren we offcieel in Maleisië! Na in totaal twaalf uur gereisd te hebben kwamen we eindelijk aan op de plaats bestemming: Georgetown, Penang. Ons hostel was als snel gevonden. De dichtstbij zijnde ATM helaas niet. Hier kunnen maar een paar banken onze bankpassen hendelen, kennelijk. Na lang zoeken en vragen hem toch gevonden en waren we weer wat Maleisische Ringgit rijker.

Op zondag bestond het ontbijt - dat zat bij het hostel inbegrepen - pannenkoeken. BAH! Snel dus ergens anders ontbijten. Niet veel later zijn we Georgetown ingelopen. Het is een beetje een 'hipster' stadje, met veel coffeeshops en overal streetart. Heel tof! Alles is er goed te lopen. Zo liepen we eerst naar Pinang Peranakan Mansion. Een mooi huis dat de Baba-Nyonyas cultuur - Google het maar!- laat zien. Heel interessant om de Chinese invloeden zo terug te zien in het huis. Weer veel goud natuurlijk, daar houden de Aziaten immers van! Vervolgens zijn we langs de Queen Victoria Memorial Clock Tower gelopen, die gebouwd is ter gelegenheid van haar 60-jarige jubileum. Ook hebben we Fort Cornwallis bezocht, een 'fort' dat gebouwd is tijdens de Britse bezetting. Nou ja, fort? Dat kon je het eigenlijk niet noemen. Er was eigenlijk weinig te zien! Na daar naar niks gekeken te hebben, zijn we weer verder gelopen naar de Goddess of Mercy Templ. Een klein Chinees tempeltje, waar we slechts een blik worpen. De Sri Mahamariammam Tempel was helaas 'under construction'. Niet veel verderop bezochten we de Kapitan Keling Mosque bezochten. Daar moesten we beide een lila gewaad aan en ik een hoofddoek. We kregen er een gratis rondleiding van een hele enthousiaste gids, die ook nog eens erg interessant was. Na ons ontdaan te hebben van ons islamitische tenue zijn we naar Khoo Kongsie gelopen. Een clanhouse (familietempel) uit 1906. Dit huis was minder indrukwekkend dan de mansion die we eerder op de dag zagen.

Maandag namen we de bus naar Penang Hill. Bad mistake! Het zou er erg mooi zijn. Dat viel nogal tegen. We moesten 15 Ringgit (3 euro 60) betalen om met een treintje de heuvel op te mogen. Dat was nog best leuk. Eenmaal boven viel het flink tegen. Er was een tempeltje en een moskeetje die niet zo boeiend waren. Verder was er niet echt iets. Ja, een mooi uitzicht. Ook wel leuk. We zijn wel geteld een kwartier boven geweest. Geen aanrader dus! Wat wel een aanrader was, was de Kek Lok Si Temple. Echt een geweldig mooie tempel, met super veel Boeddha's. Voor de grootste moest je met een liftje naar boven. De Kuan Yin Statue was ruim 30 meter hoog. Mega groot! Ook de 'main pagoda' is heel mooi! Deze heeft meerdere verdiepingen die kennelijk verdeel kunnen worden in Chinese, Thaise en Burmeese stijl. Ja, heel tof! 's Avonds nog met een Nederlandse kamergenote en een Amerikaanse kamergenoot wat wezen eten.

Dinsdag was het weer tijd om ons te verkassen! De reis duurde ruim vijf uur in een super chille bus! Goed geslapen gedurende de reis. De bus bracht ons naar Kuala Lumpur. Na ons hostel gevonden te hebben, namen we de gratis (!) bus naar de KLCC Shoppingmall. Daar hadden we namelijk met mijn collega Andrea en haar reiscompagnon Anne afgesproken. Zij reizen samen ook op het moment door Azië. - JOH! - Alleen reizen zij de omgekeerde richting op, willen daar zes maanden over doen en zijn echte flashbackers! - deze kun je het beste ook even Googlen - Op dinsdag waren we allen tegelijk in Kuala Lumpur, dus daar moest een borreltje op gedronken worden! En dat nog wel op 11-11! Eerst hebben we wat gegeten in het semi-sjieke Ben's, waar we genoten van onze eerste - en waarschijnlijk laatste - flashbackersmaaltje! Beneden hebben we vervolgens nog de lichtshow bij de fonteinbekeken en konden we ook nog de mooi verlichte Petronas Twin Towers zien! Tot slot hebben we in hostel van Andrea en Anne, Reggae Mansion, nog wat biertjes gedronken en genoten van het uitzicht. Heel gezellig! Jammer genoeg moesten we toen alweer afscheid nemen.

Op woensdag werd de dag gestart met het bezoeken van twee shoppingmalls. En die zijn er genoeg in Kuala Lumpur! Zowat op iedere hoek van de straat. Het contrast tussen spliksplinter nieuwe wolkenkrabbers en oude gebouwen is niet alleen leuk. Ook de diversiteit in culturen en godsdiensten is gaaf om te zien. Voor ieder wat wils! En het is hier zo schooooon! En het OV is super goed geregeld! We namen weer de gratis bus. Ditmaal naar Chinatown, waar we bij Petaling Street langs alle kraampjes liepen die allemaal troep verkochten. We liepen door naar de Sri Mahamariamman Temple. Een hele mooie hindoestische tempel met super veel kleur en hele gedetailleerde figuurtjes. Daarna zijn we doorgelopen naar de Central Market. Dit schijnt het centrum te zijn van de Maleisiche kunst en cultuur. Vervolgens hebben we de Old Market Square bezocht en zijn we doorgelopen naar Masjid Jamek, de oudste moskee van Kuala Lumpur. Tot slot bezochten we de Sultan Abdul Saman Building; moooi!

Donderdag brachten weer onze was weg. Hopelijk ditmaal in goede handen! We zijn naar de Kuala Lumpur City Gallery geweest. Een museum waarvan de giftshop groter was dan de daadwerkelijke expositie. Als je het dat al mocht noemen. Wel grappig om de markette van de gehele stad te zien met een informatief filmpje. Later ook nog naar de Berjaya Times Square shoppingmall geweest. De naam was nogal veelbelovend, maar als je troep wilt kopen, dan moet je daar wezen. Verder niet veel gedaan, maar 's avonds nog wel David Beckham gespot!

Vrijdag besloten we naar Melaka te gaan. Ookal had Andrea het afgeraden. De busreis ernaartoe duurde ongeveer anderhalf uur. En het stadje was in totaal goed voor twee uur vermaak. Maar wel leuk vermaak! ik vond het best een leuk stadje! Melaka heeft veel Nederlandse invloeden. Zo hebben ze er een Stadthuys, die in de Nederlandse kleur is geschilderd; Rood. NOO! Faalhazen! Dat zijn strafpunten! Ook bezochten we St. Paul's Church, waar alleen de muren nog van over waren. Ook waren er oude grafstenen met Nederlandse teksten. Heel apart om te zien. Later bezochten we nog een kerkje en in Chinatown nog wat tempetljes. En toen was het op met de pret en gingen we weer richting Kuala Lumpur.

De aankomende twee dagen zitten we hier nog en maandag vliegen we alweer naar Indonesië! Vor ge t wit ben 'k wir thuis!

• 15 November 2014 - 10:49

Andrea:

Hahaha! Jeeeeej en wij staan in jullie blog!! Leuk leuk!! Haha Melakka is ook leuk voor 2u geen 2 dagen! Veel plezier nog in KL en een toptijd in Indonesie!! Dikke kus!!