Episode 13 - Skydiven en New Years Eve - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu Episode 13 - Skydiven en New Years Eve - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Ilse Aarts - WaarBenJij.nu

Episode 13 - Skydiven en New Years Eve

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

02 Januari 2015 | Australië, Newcastle

Een aantal van jullie dachten dat mijn vorige blog de laatste blog zou zijn. Niets is minder waar. In onze laatste week is er zoveel gebeurd en hebben we weer zoveel gedaan. Daar wil ik jullie uiteraard niet van onthouden! Bij deze dan mijn laatste blog.

Zaterdag zijn we met de bus naar Nelson Bay afgereisd om daar op een catamaran dolfijnen te gaan spotten. We hebben er heel veel gespot, maar ze vastleggen is een stuk lastiger. Dat kwam omdat ze - zoals wij eigenlijk hadden verwacht - niet uit en dan weer in het water springen, maar meer hun hoofd even boven water halen voor wat lucht. Het was natuurlijk ook wel koud die dag ;). We moesten zelfs een vestje aan! BRRR!!

Zondag hebben we twee musea bezocht: Newcastle Art Gallery en Newcastle Museum. De eerste was een kleine galerie waar we een expo zagen met portretten die dat jaar een prijs hadden gewonnen en een expo van Patricia Piccini die vrij absurdistische kunst maakt. Het was soms een beetje shockerend en soms juist heel mooi. Bij het laatste museum was er een interactieve expo over wetenschap voor kinderen. Heel leuk om te zien. Ook zagen we meer over de geschiedenis van Newcastle.

Maandag moesten we weer onmenselijk vroeg op om onze laatste Greyhound-bus te halen. Maar het was het waard, want hij bracht ons naar ons eindpunt in Australië; Sydney! Daar kochten we gelijk een Opal Card; de Australische OV-chipkaart. Binnen een kwartier kwamen we aan bij onze heerlijke bed and breakfast. We hebben zelfs een koelkast op onze kamer! We hebben ons gelijk geïnstalleerd, wat resulteerde in ik die mijn gehele backpack ondersteboven hield en drie stapeltjes maakte: 1) 'Dit mag weg', 2) 'Dit mag in de was' en 3) 'Dit kan in de kast'. Na alles te hebben opgeruimd zijn we naar Macquarie Centre gegaan; een heel groot winkelcentrum. Shoppen! En dat is gelukt. Ik kocht maar liefst twee lange broeken en een vest. In de korting (!) en vast ter voorbereiding op het koude weer in Oeteldonk.

Dinsdag was het tijd in te gaan sightsee'en. We begonnen bij Town Hall. Het wonderschone stadhuis van Sydney. Die niet alleen van buiten, maar ook van buiten mooi was. Ook zagen we de Queen Victoria Building; ook weer zo'n prachtig mooi gebouw! We zijn er nog naar binnen gelopen - het functioneert als winkelcentrum - en hebben er niks gekocht. Later zijn we naar Martin Place gelopen. Heel apart in daar te lopen, twee weken na de gijzeling. We hebben er nog naar de bloemen staan kijken. Vervolgens zijn we de prach-tig-e State Library of New South Wales gelopen. De entree alleen al was al zo mooi! Ja, Bossche bibliotheek. Daar kunnen jullie niet aan tippen! Er waren ook een aantal expo's te zien, maar die waren niet zo interessant. Wat wel interessant was, was de expositie 'Pop To Popism' in The Art Gallery of New South Wales. Die - hoe kan het ook anders over popart ging! Lievelings! Het was dan ook echt een toffe tentoonstelling. Met echt heel veel werken van Andy Warhol (!) en ook een aantal van Roy Liechtenstein. Ook zagen we Aziatische, Europese,en Australische kunst. Tot slot zijn we naar St. Mary's Cathedral gelopen. Ook weer zo mooi! Het houdt maar niet op! Weer terug bij de B&B troffen we een lege kamer aan. Ze hadden al onze spullen naar een andere kamer verhuisd. Waarschijnlijk omdat we dus een nacht bij hadden geboekt. Hadden ze wel even mogen zeggen! Dan had ik niet mijn hele hebben en houden gelijk door de geheel kamer verspreid!

Woensdag was het oudjaar. En wat is nou een betere manier in het jaar uit te gaan dan springend. Precies. Sander en ik gingen skydiven! Na alle veiligheidsformulieren te hebben ingevuld, werden we in onze tuigjes gehesen en kregen we vast een aantal instructies voor in de lucht. Daarna maakten we kennis met onze instructeurs en werden we met een busje afgevoerd naar het vliegveld. Daar gingen we vrijwel gelijk het vliegtuigje in en werden we met z'n allen in het koekblik gepropt. Hutje mutje. Vet gezellig. Toen begon ik het even waren te krijgen. Eenmaal op de goede hoogte werd ik mega strak aan mijn instructeur geketend en toen alle mensen voor mij al naar beneden waren getuimeld, was ik aan de beurt. Het ging allemaal zo snel! Geen tijd in mijn broek vol te schijten. Voeten onder het vliegtuig, nek naar achteren, tuigje vasthouden, holle rug maken en springen maar! PLOP! Daar gingen we al! Man, het was echt mega koud! En we gingen zó hard naar beneden! Toen de instructeur aan zijn parachute trok, bleven we met een ruk in de lucht hangen en kon ik genieten van het strand, de zee en alle huizen. En toen kwamen we al weer met een plof aan op de grond. Wow! Even bijkomen hoor! Zo vet! In het kantoortje kon je je certificaat ophalen, zodat het thuisfront ook gelooft dat je gesprongen hebt. Sander heeft zijn sprong zelfs laten filmen. 's Avonds was het natuurlijk tijd om New Years Eve te vieren. Na ons opgedirkt te hebben, zochten we een goed plekje bij de Harbour Bridge. Vanaf toen was het onze fles cola met stiekem een flinke scheut wodka erin - je mag hier niet op straat drinken en er zou streng gecontroleerd worden - wachten geblazen! Uiteindelijk bleek het vuurwerk minder spectaculair dan verwacht. Maar nog steeds leuk om meegemaakt te hebben!

Zondag heb ik vrij weinig gedaan. Sander is nog naar Manly Beach gegaan.

Vandaag namen we voor de verandering de ferry naar het centrum. Dat doen de locals hier ook regelmatig. Wat ik goed snap, want het is echt een prachtig tochtje. Jammer genoeg voor ons kwamen we er pas bij het eindpunt achter dat we de ferry de verkeerde kant op hadden genomen. Wat getekende dat we nog een uur in de bus moesten zitten om als nog in het centrum te arriveren. Daar gezochten we een klein haventje waar je goed uitzicht had op de Harbour Bridge. Waarna we naar de Museum of Contemporary Art zijn gegaan. Die bleek nogal tegen te vallen. Dus zijn we snel naar The Opera House doorgelopen. Die was echt gigantische en uiteraard heel mooi. Ook hebben we The Royal Botanic Gardens bezocht, waar we weer veel mooie planten en aparte vogels zagen.

Morgen is onze laatste dag in Australië. We moeten nog even kijken wat we gaan doen, maar waarschijnlijk gaan we de Blue Mountains bezoeken. Zondag ochtend is onze vlucht naar Singapore al om negen uur. In Singapore zelf hebben we iets van tien uur die we waarschijnlijk in de Hop On en Hop Off Bus spenderen. Maandag zijn we weer thuis!

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik de afgelopen drie maanden een fantastische tijd gehad en ik wil iedereen bedanken voor al hun leuke berichtjes! Uiteraard wil ik ook Sander bedanken. Hij heeft het drie maanden met me uit weten te houden. Hij zou een prijs moeten krijgen. Wat ik zeker weet is dat dit het pas het begin is van de lange reeks reisjes die ooit nog zal maken. En het was een goed begin. Gelukkig hebben we de foto's nog!

• 02 Januari 2015 - 18:23

Suzan:

Hoi Sander en ilse,
    Helaas kwam ik er vandaag pas achter dat jij een digitaal dagboek bij hebt gehouden haha maar nu heb ik het net mooi allemaal kunnen lezen. Super leuk! Wat hebben jullie toch een geweldige reis gemaakt zeg! Geweldig geschreven ook, complimenten!
    Liefs Suzan (zus van Sander)

• 03 Januari 2015 - 13:23

Erik Langenhuijzen:

Hoi Ilse,
    Ik heb je verslagen met ontzettend veel plezier gelezen, wat een geweldige reis vol met mooie avonturen en activiteiten! Superleuk geschreven, ik heb ervan genoten!!
    Groeten en een hele goede reis huiswaarts!

• 04 Januari 2015 - 19:18

Marianne:

Hallo Ilse,

En ik wil jou graag bedanken dat jij jullie reis voor ons zo mooi hebt beschreven. Zo hebben wij ook een beetje mee mogen reizen.
    Ik hoop dat jullie een goede terugvlucht hebben.

En..... ik ben heel nieuwsgierig naar jullie foto's. Dus als het een keertje uitkomt, dan graag.

Nogmaals heel hartelijk dank.

Ik wens je nog een heel mooi, succesvol, liefdevol, gelukkig nieuwjaar.